A Trip Down Memory Lane

Hoppas ni mår bra och att ni har en trevlig vecka!
I dag åkte jag till University of Washington. Det var helt sjukt att komma tillbaka igen efter alla dessa år. Allt var precis som vanligt, stället kändes både större men också mindre på samma gång. Svårt att förklara men det var lite skumt att vara tillbaka där igen, på den platsen där allt började.
Anledningen till mitt besök på UW var annars för att träffa min gamla studierådgivare Phil. Under mötet diskuterade vi det delikata ämnet Jobbsök som vi sedan satt och diskuterade runt i över en timma. Det handlar mest om vilken strategi man ska ta till för att landa ett jobb snabbast möjligt. Jag fick en del tänkbara tips och råd om hur man kan gå tillväga och det är ju alltid bra att ha med sig. Marknaden här är ju annorlunda från den jag är van vid hemifrån, jag fick lära mig att man ska satsa på informal interviews vilket jag tror, om jag inte hörde fel, handlar om att bygga nätverk genom att stämma träff med viktiga personer inom företag, organisationer mm. som man är intresserad av att jobba för. Detta sk. informella möte handlar mest om att prata lite informellt om en tjänst, eller en potentiell tjänst, höra lite hur det funkar på organisationen mm. Det är svårt att förklara eftersom jag själv inte riktigt fattar hur det går till 100%. Jag tror dock det handlar om att nätverka så mycket som man bara kan. Känner man inte rätt folk minskar chanserna att få drömjobbet, och detta fenomen är inte direkt unikt för USA eftersom det funkar precis så hemma i Sverige. Summan av allt detta är att jag måste bli bättre på att nätverka samt hitta en bra strategi för att fixa det där jobbet jag vill ha. Så under helgen som kommer så ska jag tänka ut några tänkbara strategier:-)
Efter mötet gick jag till den skandinaviska fakulteten för att träffa en svensk kvinna som jobbar som professor i svenska. Hon var inte på plats så jag gick ner på the ave. The Ave är en gågata vid universitetet som kantas av restauranger, coffeeshops, klädaffärer mm. Stället såg precis ut som när jag var där sist, dofterna från de olika restauranger var de också detsamma. The Ave har annars en speciell plats i mitt hjärta för det var här jag och mina två närmaste vänner under UW tiden spenderade det mesta av vår tid. Vi åt alltid på Thai65 som är ett thaiställe och gick sedan till Starbucks för en kaffe.
Efter att ha ätit ensam på Thai65 åkte jag hem. Det kändes underbart att gå av bussen i stan och att vara tillbaka i "mina" trakter igen, långt bort från studentlivet och gamla minnen. Det är framtiden som gäller nu!!
Detta är en dålig bild jag tog på "red square" som är universitetets samlingspunkt eller mittplats.


The Ave, jag ville fota Starbucks, Thai65 och University Bookstore men jag kände mig lite uttittat där jag gick och fota så det fick räcka med detta foto. Men ALLT såg precis likadant ut!!

Kommentarer

Postat av: Lexi

SÅ mysigt!! Och vilket stort universitet det verkar va!! Men det e ju vanligt i USA, hehe=P

2009-11-25 @ 10:11:36
URL: http://alexxxi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback