Går du i giftastankar?

Ja om du går i giftastankar eller bara är väldigt intresserad av bröllop i övrig då är amerikansk TV något för dig!
Det är helt sjukt hur mycket TV Reality Shows det finns som kretsar kring bröllop. Så mycket att tom en inbiten bröllopsfantast som jag har börjat tröttna. Men bröllop är en industri som drar in miljontals dollar årligen oberoende av ekonimiska lågkonjunkturer. Alla vill gifta sig! Och man behöver inte vara rik för att kunna få drömbröllopet. 
Här i USA gifter sig de flesta par i högre utsträckning än t.ex. Sverige. Det är vanligare hemma i Sverige att man flyttar i hop och sedan förblir sambo. Här verkar de flesta kvinnor, iallafall de jag träffat, vara gifta. På mitt jobb är vi ganska många unga tjejer, mellan 27 - 35 år, och alla är gifta.
Just alla dessa program tror jag skapar ett sug hos alla blivande brudar (och även dem som ej går i giftastankar) att vilja hitta den perfekta klänningen, att ha den bästa festen, den snyggaste ringen osv. osv. Man sugs in i bröllopshysterin och har man inte tänk på att gifta sig innan så börjar nog de flesta känna ett sug efter att man tittat på alla dessa program som rullar på TV:n dagarna i ända. 
Här är ett axplock av några av de mest populära bröllopsprogrammen:
Say Yes to the Dress utspelar sig på lyxiga bröllopsbutiken Kleinfeld i New York. Här får vi följa bröllopskonsulterna då de möter sina klienter (de blivande brudarna) i jakten på den perfekta klänningen. Här får vi se om den blivande bruden säger Yes to the Dress! Programmet är ganska kul, lite light underhållning. Hade jag fått gifta om mig igen så hade jag fått en hel del inspiration till olika bröllopsklänningar.
I Bridezilla så får vi i varje avsnitt följa ett par blivande brudar i deras bröllopsplanering. Dessa kvinnor är dock helt utflippade och har förvandlats till riktiga Bridezillas. De skriker, gormar, bråkar med alla som kommer i deras väg ... och det är riktigt underhållande emellanåt:-)

Four Weddings går ut på att fyra kvinnor (som ska gifta sig) besöker varandras bröllop för att sedan betygsätta klänningen, maten, festen, och helhetsintrycket av bröllopet. På slutet så slås poängen samman och vinnaren kammar hem en lyxig smekmånad. 


I USA finns det en oskriven regel om att mannen ska spendera minst tre månadslöner på förlovningsringen. Inte sällan ser man kvinnor här som bär ringar som kostar mellan 5 - 30 000 dollar. Detta motsvarar mellan 35 - 210 000 kr. Det är mycket pengar att spendera på en ring kan tyckas men här är det helt normalt. Själva bröllopet betalas oftast av brudens familj. Givetvis finns det undantag till alla dessa regler.

Kommentarer

Postat av: Lexi

Hej Cynthiiiii!! Men visst blir man ändå irriterad! Hahaha japp det är säkert en riktigt "blattig" brud som inte vet bättre, kollade upp ip.numret och det va från Malmö. 99.99% att hon e utlänning! Hahahaha.



Åhh minns när du tipsa mig om say yes to the dress, hehe. Härligt med bröllop, hade du inte velat göra om d? haha.



Varför bakar du inte lussekatter själv istället och får den mysiga känslan, hehe, hade det inte varit kul? Jag är inte den som älskar att baka men nån gång e ok =)

2010-11-30 @ 09:34:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback