Thanksgiving

Hej alla söta! 
Äntligen äntligen är det helgdag för mig och oss andra här på andra sidan Atlanten, det är nämligen dags för Thanksgiving imorgon (Torsdag). Thanksgiving infaller ALLTID den fjärde torsdagen i november. Alltså oftast i mycket nära anslutning till min födelsedag, därav ännu en anledning att älska Thanksgiving!
Thanksgiving är en mycket viktig familjehögtid och är en fyradagarshelg. Med andra ord är det ännu en anledning att älska denna högtid; vad är bättre än 4 dagars ledighet i mörkaste november! Thanks to Thanksgiving for that!!
Jag tror att de flesta icke Amerikaner som mig är överens att detta är en väldigt trevlig högtid att fira. Det känns som typiskt amerikanskt men inte på ett patriotiskt sätt som t.ex. nationaldagen. Denna högtid är mysig, man samlas familj runtomkring matbordet och äter massor med god mat. I år kommer vi att fira, som vi alltid gör, hemma hos svärföräldrarna i Arlington. Denna gång hänger min kompis Kate med också och det känns därför extra roligt denna gång. 
En sak som inte många vet om är att dagen efter Thanksgiving (som kallas för Black Friday) är den största readagen på året. Oftast så pågår det helt galna prisnedsättningar på t.ex. elektronik men också annat som leksaker, kläder, möbler osv. osv. Om man t.ex. går in på WALMART på thanksgiving så ser man att de har staplat en massa elektronikvaror på varann men de kommer inte börja säljas förren typ 05:00 på morgonen. Detta innebär då att en massa folk ställer sig i kö mitt i natten och väntar på att klockan ska bli fem så att de kan springa in i affären och göra sina fynd. För oss andra dödliga som inte orkar engagera sig i att stå i kö i kylan så pågår det annars massa shopping och reor överallt under Black Friday. Och inte att glömma, det är under Black Friday som julhandeln kickar igång på allvar. Åh vad jag älskar denna tid på året!
Kalkon, gröna bönor mm.
Alltid Pumpa Paj som dessert så här års!
En typisk Thanksgiving Dinner

Kommentarer

Postat av: Lexi

Åhh jag vill oxå uppleva thanksgiving!! =(

2010-11-25 @ 09:35:55
Postat av: Helena Eriksson

niiiice :-) Låter super-härligt!! Hoppas ni får en bra långhelg och kom ihåg att parta riktigt glammigt nu på födelsedagen! :-)

2010-11-25 @ 11:57:13
Postat av: cessie

Tack Helena!

2010-11-25 @ 17:46:21
Postat av: Lexi

Hehe gullig du är =) Om jag nån gång åker till Las Vegas (till min kompis) ska jag lätt hälsa på dig!! D skulle dock va lättare att ses i Sverige, haha, hur många timmar är det mellan Kalifornia och Washington?

2010-11-25 @ 21:21:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback