Kambucha

På mitt jobb finns det många personer som är sk. "hälsomänniskor". Det roliga med dessa personer är att man blir introducerad till en ny värld av smaker. När jag för ett tag sedan var inne på kontoret hos min min kollega så hade en hon dryck på sitt bord. Jag frågade henne vad det var och hon berättade då att det var Kambucha.
På svenska Wikipedia står det att Kambucha är det namn som används för en jäsningsprocess av avsvalnat sötat te till en syrlig och vinägeraktig dryck.
Jag får smaka på hennes Kambucha dryck och hon frågar mig om jag är intresserad av att "odla" min egen te. Jag tyckte det smakade helt OK och förvånande nog säger jag att jag är intresserad av att ta hem en bit av Kambucha svampen. Jag brukar annars vara super misstänksamt mot allt. Men i allafall, ett par dagar senare så stod det en lite påse på mitt skrivbord med en livskraftig Kambucha svamp i och ett recept på hur man går tillväga. Jag gick hem och var säker på att jag skulle slänga den. Men såklart, min man, min hjälte, hjälpte mig att fixa allt och ja, i förra veckan så blev drycken klar i allafall och vi blandade ut den med grapefruktjuice. Det smakar jättegott och är jättebra för hälsan.
Vilka hälsoeffekter har den då? jo det sägs att Kambuucha förstärker immunförsvaret, är bra för matsmältningen. Dessutom så innehåller den massor med antioxidanter och det är ju alltid bra.
Jag vet inte hur populär Kambucha är i Sverige men i USA (Seattle?) verkar de flesta veta vad det är och om man inte har en egen Kambucha odling hemma så kan man enkelt köpa drycken i vanliga mattaffärer.
Det här vår Kambucha odling som min kära man fixade. Om ni kollar riktigt noga så ser ni en vitt massa längst upp i burken. Denna vita massa är Kambucha svampen. Denna svamp, som jag fick av min kollega, är levande. Svampen ligger och jäser, i upp till två veckor. Burken består av organiskt grönt te blandat med socker. När den är färdig att dricka så kan man antigen dricka den rent (den smakar lite vinägeraktigt) eller så kan man blanda ut smaken med juice.
Här har ni mitt glas kambucha utblandat med grapefruktjuice - jättegott, och nyttigt!
Om man inte vill ha en Kambucha odling hemma så kan man alltid gå till mataffären och köpa färdiga flaskor av hälsodrycken

Kommentarer

Postat av: Lexi

Haha intressant, låter inte så gott men kanske smakar bättre än vad det låter, ehhe.



Så du hade nog liksom Jano (glamo) blivit importfru tror du. Men varför just Kanada?

2011-03-11 @ 10:03:24
Postat av: Pia

Låter inte så gott att dricka saft från en svamp.. :P

Vad smakar det som egentligen??

2011-03-11 @ 16:52:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback