Fraud Alert

I går, innan jag skulle träffa tjejerna på stan för lite middag, passade jag på att springa på toaletten en snabbis. Under den tiden fick jag ett samtal av min bank (som jag då missade). Banken lämnade ett meddelande om att det verkar föreligga en risk att någon använder mitt bankkort för att handla. Jag blev ju självklart lite orolig men tog det inte så allvarligt. Jag försökte ringa min bank på det nummer som finns på baksidan av mitt kort men jag blev hela tiden kopplad fram och tillbaka utan att riktigt få den hjälp jag behövde. 
Personen som hade lämnat meddelandet på mobilen lämnade även ett nummer för mig att ringa tillbaka på men jag gjorde aldrig det. Här i USA får man hela tiden en massa samtal av försäljare, och jag känner att jag inte riktigt vågar lita på någon. Jag tänkte att de kanske bara låtsades om att det fanns ett problem och ville att jag skulle ringa upp dem och ge dem mina uppgifter så att de kan lura mig (hehe jag misstänker alla här i USA som ni märker).
Anyway... jag mötte upp tjejerna och vi gick och käkade och jag tänkte inte så mer på det. Men nu på kvällen ringer telefonen och det är från min bank som vill fråga mig lite frågor om hur jag tyckte att deras kundtjänst hade hanterat mitt samtal igår. Jag tycker det är så bra att de verkligen bryr sig om sina kunder och tar sig tid och ringa upp och kolla om man var missnöjd med hanteringen av ärendet. Efter att jag lagt på luren så loggade jag in på min bank för att kolla senaste transaktionerna... och då mina vänner upptäcker jag ett någon jävel visst tagit ut pengar på mitt konto. Det visar sig att någon handlat på en spritbutik i en stad i Illinois (på andra sidan USA). Jag ringde då upp det nummer som de lämnat på min telefon. De berättade då att personen försökt ta ut pengar på mitt konto vid flera tillfällen men att de satt stopp för detta för att de misstänkte att dessa transaktioner inte stod rätt till eftersom de gjordes utanför Washington. De pengarna som personen lyckades handla för (14 dollar) får jag tillbaka. Det tråkiga nu är att de stängt mitt kort så jag måste vänta en hel vecka innan jag får ett nytt. 
Det var tråkigt att det hände men om jag ska vara ärlig så väntade jag mig att detta skulle hända förr eller senare. Här i USA verkar de flesta råka ut för detta och bankerna är snabba med att registrera om något inte stämmer. Man rekommenderas t.ex. att varna banken innan man planerar att åka utomlands så att de inte misstänker fraud. Maken hade dessutom detta problem för ett par veckor sedan då någon tog ut pengar på hans kort i Förenade Arabemiraten. 
My Dollars are precious;-)

Kommentarer

Postat av: Lexi

Men oj, sånt verkar hur lätt som helst ju! Tur att det ändå inte va mycket pengar d handlade om och att du får tillbaks dem =)

2010-12-02 @ 10:09:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback