Filmtips

Hej, och Happy Friday!
Jag ska vara barnvakt i helgen åt min lilla niece, hon ska dyka upp strax innan lunch, om en halvtimma ungefär. Själv begav jag mig ner till vårt café här runt hörnet, Caffée Bella. Jag dricker Mint Tea och beundrar staden från fönstret. Kan tillägga att det spöregnar ute och många plusgrader, det är mysigt.
Så när det är sådant här väder så passar det självklart med att ge er några filmtips. Jag vet inte om de här filmerna har haft premiär i Sverige än men när de väl är premiär så tycker jag ni ska passa på att se dem.
De är:
Brothers, en film med en bra handling och fantastiska skådespelare (Natalie Portman, Toby Maguire, och Jake Gyllenhaal mfl.) Den handlar om en man som lämnar sin fru och barnen för att tjänstgöra i Afghanistan. Hans helikopter krashar och han befaras vara död. Istället har han tillsammans med en annan soldat tillfångatagits av Talibanerna. Under tiden han är borta så kommer hans fru och brodern närmare varandra. När mannen sedan friges och återvänder hem till USA så är nästan allt sig likt förutom att han själv är märkbart förändrad (läs: plågad) av allt han har varit med om. Jag tänker inte berätta mer men jag rekommenderar att se den, främst för de fantastiska rollprestationerna av bl.a. Toby Maguire.
The Lovely Bones, baseras på en bok ( se ovan) som handlar om en ung flicka som vid 14 -års ålder blir mördad av familjens granne. I filmen får vi följa den unga flickan och hennes berättelse från den värld hon befinner sig i, eller slags "middle earth". Eftersom hennes själ inte kan gå vidare till himlen är hon fast i en värld mellan jorden och himlen och hon försöker hjälpa sin far att lösa mordet på henne. Detta gör hon genom att finnas där på de mest märkliga sätt och leder dem närmare sanningen. Denna film berörde mig oerhört mycket, Susie Salmon, som spelas av (Saoirse Ronan) är en fantatiskt skådespelare som har en förmåga att tala genom sina ögon. Den värld hon befinner sig i är så vacker men byts stundtals ut mot mörker och kyla när hon närmas sig de trakter där hennes mördare befinner sig. Man känner för henne, hennes familj och mycket annat, så som grymheten i hennes öde men men också värmen och kärleken. Om ni inte kan se den på bio än så läs boken, mycket bra!
Susie Salmon i Middle Earth...
Ha en bra Helg!!

Kommentarer

Postat av: Cybele

Filmen har premiär i Sverige den 26/2 :)

2010-01-09 @ 22:45:48
URL: http://sweetc.blogg.se/
Postat av: Lexi

Åhh vilka bra filmtips!! Lätt att jag ska se=D



Haha, angående drömmarna, det e helt sjukt alltså, nästan varje natt har man nån mardröm om bröllopet. Kan tänka mig att alla här, men jag får lita på dina ord att ju värre drömmar desto bättre bröllop=D



Hoppas allt e bra?

2010-01-10 @ 12:40:49
URL: http://alexxxi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback