Dollarblind

Kära dollar, du är älskad och eftertraktad i många delar av världen. Jag gillar dig också, jättemycket, så missförstå mig inte nu och ta det här personligt. Men mitt problem med dig är att jag tar dig lite förgivet, och inte riktigt inser ditt värde. Det är ju nämligen såhär; under lång tid var jag tillsammans med Kronan. Kronan var jag lite rädd för och jag tog honom aldrig för givet. Jag visste min kronas värde, jag kände min krona innan och utan. Men sedan så hände något, jag gjorde slut med kronan och blev tillsammans med dig istället. Och du är verkligen en superbra partner och allt, men som sagt ibland så driver du mig till vansinne. Jag är dollarblind med dig. Jag vet inte riktigt hur mycket du är värd:-/

Jag vet inte hur det är med er men varje gång jag åker utomlands så förlorar det nya landets valörer sitt värde. Det är liksom bara pengar som inte riktigt har någon "tyngd". Den svenska kronan är jag så van vid och jag vet vad jag får för pengarna och jag känner ända in i märgen dess värde.
När det kommer till dollarn t.ex. så uppstår ett litet delikat problem. Jag har talat med mina vänner här i USA om detta och vi är rörande överens om att vi är alla lite "dollarblinda" mer eller mindre. I min hjärna ser det ut så här:
100 dollar - jaaa det är väl lika med 100kr?
5 dollar - psssst det är inga pengar, haha vaddå 5 kr!
1 dollar för ett tuggumi - shiiiiit vad billigt!!! 1 kr bara
Ah och sådär håller det på... ibland räknar jag om dollarn till svenska kronor. En snabb huvudräkning där jag multiplicerar summan med 7. Då får jag lite ångest, för helt plötsligt inser jag att det inte är sådär jättebilligt som jag inbillat mig.
I-landsproblem eller hur!
Det roliga med dollarblindhet är också att man blir "lurad" här i USA av priserna. Om man går på restaurang eller går till en klädaffär så verkar utsikterna goda (läs: priserna) men sedan när man ska betala så läggs det på skatt och då blir det genast mycket dyrare. Bäst är väl när man går på restaurang och måste lägga både skatt och dricks så slutsumman blir en aningens dyrare än vad man tänkt sig.
Mitt råd till mig själv och alla andra dollarblinda personer där ute: undvik, under alla omständigheter att räkna om till svenska kronor, om du inte vill deppa ihop totalt that is:-))

Kommentarer

Postat av: Lexi

Varför läggs skatten på och inte redan inräknad som normala människor?? Hahaha.



Visst blir man lite förolämpad när de kläcker ur sig såna grejer, de drar ju verkligen ALLA över en kam när dem tror att alla invandrare bryter.



Men åh din mormor har oxå jättefint namn!! Haha mm man tänker inte på vad dem heter. Bor dina morföräldrar i Sverige?

2011-02-17 @ 09:45:23
Postat av: Cybéle

Ja jag e nog adopterad ;). För Tomas klagar & tycker jag e töntig som kollar på Glee, men vf det e asbra & roligt & dem sjunger bra & kända låtar (=



Men lova att kolla på det 1 gång, ok? ;)



Puss

2011-02-17 @ 12:17:53
Postat av: Pia

Hej! :) Vi trivs jätte bra här i Libanon! Så skönt land ;) Du måste verkligen komma hit och hälsa på, men inte mitten av sommarn för det är bara för varmt då... :P



Hahah, jag brukar typ alltid räkna om till svenska kronor för att jämföra priserna... :)

2011-02-17 @ 19:17:28
Postat av: Johanna

Far la ta och erkanna att jag ar likadan nar det kommer till att vara dollarblind! Hittar man nating for $10 sa kanns ju det som ingenting...lol



Jag jobbar pa ett TV comapny... trivs jatte bra! Dom samarbetar tillochmed med TV 4 i sverige... vilket ar ju bra om jag nangang skulle flytta tillbaka till sverige kanske..:) Vet inte hur lange jag blir kvar har... har ju dessutom gatt och karat ner mig i en kille har borta ocksa... sa det ar ju inte bara att ta sitt pick pack och flytta bara sa dar. Vi kanske flyttar dit ett tag, far se vad som hander... trivs ju som sagt valdigt bra har ocksa, och vanner ar verkligen a och o. Det gor sa mycket! Hur kommer du sjalv gora? Blir det USA for alltid?



Hope you have a good weekend!! :)

2011-02-19 @ 00:18:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback