Starbucks is Memories


Min kära Helena skrev ett roligt inlägg om hennes förkärlek till kaffe på Starbucks, och jag kan inte annat än hålla med henne när hon skriver att det är inte kaffet i sig som man är så där superförtjust i, det är snarare alla minnen man har från Starbucks.

När jag bodde i Madrid så hade vi en Starbucks precis runt hörnet till skolan. Jag gick aldrig dit. Istället hängde vi på Faborit, ett spanskt fik, med god mat och kaffe. Det var där jag lärde mig säga "coffee to go please" på Spanska - café para llevar por favor! Det var Happy times!!
När jag året därpå åkte till Seattle för att plugga så blev det istället så att jag och min då nyfunna vän Helena hängde på Starbucks on The Ave. The Ave är en gågata precis vid universitet. Mitt allra första minne är att jag går in där och står och studerar kaffemenyn ett tag utan att bli så mycket klokare. Till slut så blir det min tur att beställa, jag frågar baristan, ehh do you have any normal coffee?? Hon tittar på mig och svarar, do you want to order a drip? Jag svarar lite förvirrat, ehhh sure (notera att jag har inte har en aning vad drip är för något). Sedan frågar hon vilken size jag vill ha, hon rabblar up: short, tall, grande, venti etc. Återigen så hänger jag inte riktigt med så jag svarar; hmm do you have a medium size? Hon säger då, a tall drip!? Jag säger, sure... hehe Ja som ni ser, att beställa på Starbucks kan vara lite av en huvudvärk innan man fått in terminologin.
Det jag ville komma fram till är att jag och Helena gick till samma gamla Starbucks varje dag efter lunch. Där satt vi i ett par timmar, drack kaffe, filosoferade, löste världsproblemen, pratade högt på svenska och garvade så att folk tittade irriterat på oss. Det var verkligen underbara tider. I bland får jag känslan av att det underbara i livet inte alltid är det man planerar eller försöker kontrollera, det sker oftast när man minst anar det, som på ett Starbucks i ett regnigt Seattle.
Starbucks is Memories!


Precis när jag hade flyttat till Seattle

Jag försöker leka kreativ fotograf i Ocean Shores

... med en short drip!

Visste ni förresten att Starbucks kommer i från Seattle? Här på bilden ser ni den allra första Starbucks ever. Den ligger i downtown, vid Pike Place Market, och är alltid proppfull med turister som ska köpa souvenirer och ta bilder.


Det berömda Starbucks där jag och Helena alltid hängde vid luncherna. Den ligger i University District på The Ave!!

Här i Seattle hittar vi även Starbucks huvudkvarter! That´s where all the magic happens, mmm:-))

En gammal bild på mig och Helena, tror det var januari -08 på en libanesisk restaurang i Stockholm. Det har inget med Starbucks att göra men tyckte den var lite fin! Eller hur Helena??

Kommentarer

Postat av: jano

Jaaa, det värsta som finns. Jag tror som dig, känslan om man älskar en annan eller tänker på en annan då börjar otroheten. Men hångel är ju gränsen för att jag ska flippa ut haha. I LOVE STARBUCKS. Dricker sönder mig då jag åker ner till Libanon. Här kostar kaffe latte 60 spänn typ på arlanda. Super SUPER Dyrt

2011-02-08 @ 08:05:29
Postat av: Lexi

Taaaack! Inget slår mammas men e nog på god väg, haha.



Hehe du måste fråga din mamma varför hon lagade den på just måndagar?

2011-02-08 @ 09:50:59
Postat av: Cybéle

Jo tack Cyntiha jag vet att du hatar musikaler ;), men jag hållr meed Grease e den bästa! (=



Ska säga till mamma & pappa att du ringer (=

2011-02-08 @ 09:56:35
Postat av: Elise

Hmm kaffe:D alltså det luktar såååå gott, man vill bara dricka litervis, men smaken, njae, inte ens i närheten, smakar pyton haha:D.... Man måste lära sig dricka kaffe tror jag, som vin och öl och ciggaretter, inget är ju gott från början..

Vad ska du hitta på i helgen medans mannen är borta då?:)

2011-02-08 @ 11:26:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback