Begreppet "Mys"

Hej!

Det blev visst lite sent igar sa jag hann inte blogga, jag gick namligen av bussen i stan och da ringde min van och fragade om jag ville komma over pa semlor. Hembakade semlor, yum! Jag kunde givetvis inte motsta detta sa jag for ivag hem till henne. Vi hade det valdigt trevligt, dock blev det inga semor:-( brodet tog lang tid pa sig att jasa sa nar hon lade dem i ugnen sa var jag tvungen att aka hem.. buhu:-( I guess it just wasn't meant to be:-)

I dag ar det onsdag och jag sitter pa jobbet och skriver, darav saknaden av de kara svenska bokstaverna med prickar pa. Det regnar massor i dag, en riktig gra dag i Seattle! Men det ar lite mysigt att sitta inomhus och se ut over regnet.

Forresten pa tal om mysigt, jag hade en liten lektion for min kollega i dag om det supersvenska begreppet "mysigt". Det finns faktiskt inte nagot i Engelskan som motsvarar vart svenska mysigt, eller mys, mysa, det narmaste vi kan komma ar val cosy men det ar inte riktigt samma sak.
Jag vet inte om sjalva begreppet mysa ar ett typisk svenskt begrepp, kanske har det att gora med vara kalla och langa vintar och langtan efter att skapa en gemytlig stamning hemma med en mysig inredning, mysig TV stund med familjen, mysfika med polarna osv. Kanske ar det ett satt att liksom sta ut med det det kyliga under de kalla manaderna? For inte hor vi sa mycket av begreppet mysa under varen och sommaren, eller hur?

Iallafall, har i Seattle sa kanns det som allt folk inte riktigt tanker pa mys pa samma satt, vilket ar skumt, det kanske de borde gora med tanke pa att det alltid ar molnigt har eller regnigt. Ja ok inte alltid men ganska ofta iallafall. Har pratar ingen om att nagot ar cosy men jag med mitt svenska tankesatt utbrister ganska ofta, oohh that's so cosy! Som min kollega sa nyss, it's nasty out there och jag svarar nooo it's cosy, looking out the window with a cop of hot tea in ones hand, mys:) 

Vad tror ni, visst ar det sa att mys ar ett valdigt svenskt begrepp!?

 


Kommentarer

Postat av: Lexi

Hehe när jag kolla på Family Guy igår så visade dem en scen med Stewie där han tar på sig en kofta och säger ohh this is cozyyy. De översatte det till mysigt direkt, kom att tänka på ditt inlägg då, haha.

2011-03-11 @ 10:04:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback